wtorek, 23 kwietnia, 2024
spot_img
+

    Podpisano umowę na budowę linii kolejowej do Jasionki

    Polecamy

    Kinga Skowron
    Kinga Skowron
    Redaktor / Dziennikarz - Kurier Rzeszowski - portal, gazeta, TVi
    - Reklama -

    Umowa warta ponad 368 mln złotych została podpisana podczas wideokonferencji. Obejmuje ona zaprojektowanie i budowę linii kolejowej do Jasionki oraz budowę dodatkowej infrastruktury kolejowej w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Prace mają być ukończone do września 2023 roku, a pierwsze kursy PKA rozpoczną się – w ograniczonym zakresie – już 1 stycznia 2021 roku.

    W wideokonferencji uczestniczyli między innymi: wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel, samorząd województwa podkarpackiego reprezentował wicemarszałek Piotr Pilch, obecna była także Ewa Leniart – wojewoda podkarpacki. A umowę podpisali: ze strony wykonawcy – Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie – Zbigniew Marzec a ze strony Centrum Realizacji Inwestycji Region Południowy – Mateusz Wanat.

    To jest bardzo ważne wydarzenie dla województwa podkarpackiego, dla całego regionu, choć dotyczy głównie skomunikowania Rzeszowa i okolic wraz z lotniskiem Rzeszów Jasionka, znacząco wpływa na poprawę warunków poruszania się dla całego województwa. Ta inwestycja poprawi także znacząco konkurencyjność kolei

    – mówił podczas spotkania wiceminister Andrzej Bittel.

    Wielki projekt, wielki dzień dla nas. To nasz największy projekt infrastrukturalny. Nie wszyscy muszą mieszkać w Rzeszowie, ważne żeby mieli wygodny dojazd do stolicy regionu. Cieszymy się z tej umowy, liczymy na szybką realizację zadań. Ważny jest też zakup nowego taboru, PKA będzie miała nowe, wygodne i bezpieczne pociągi

    – powiedział Piotr Pilch.

    – Dla Podkarpacia to jest ogromny skok cywilizacyjny, kolej aglomeracyjna pozwoli mieszkańcom powiatowych miast na dojazd do pracy, szkół, to będzie znaczące ułatwienie

    – podkreślała wojewoda Ewa Leniart.

    Kluczowe w tym projekcie jest połączenie centrum miasta z lotniskiem, a także cykliczność połączeń, kiedy pasażer będzie wiedział, że zawsze o określonej porze może wsiąść do pociągu, to jest bardzo ważne

    – mówił Ireneusz Merchel, który przedstawił prezentację dotyczącą umowy.

    Zgodnie z podpisaną umową ma powstać przede wszystkim 5 km linia od LK7 do nowej stacji Port Lotniczy w Jasionce. Nowe połączenie umożliwi szybkie, bo zaledwie w 14 minut, dotarcie do lotniska z centrum Rzeszowa, czyli o połowę krócej niż półgodzinna podróż samochodem lub autobusem.

    – Nowa inwestycja będzie służyć pasażerom korzystającym z usług podrzeszowskiego lotniska. Termin oddania linii kolejowej do użytku – czyli koniec 2023 roku – zbiegnie się z czasem, w którym według ekspertów ruch pasażerski powróci do stanu sprzed pandemii, a być może jeszcze bardziej się zdynamizuje. Ta jedna z najważniejszych inwestycji transportowych w regionie ma również duże znaczenie dla naszych sąsiadów, czyli całego biznesowego serca regionu, jakim stała się Jasionka. Mamy tu rozwijającą się strefę ekonomiczną, duże inwestycje czy centrum kongresowe G2A Arena.  Szybkie, tanie i, co dla nas istotne, ekologiczne środki transportu z Rzeszowa do Jasionki są jednym z fundamentów strategii rozwoju regionu i naszego lotniska.

    – powiedział Adam Hamryszczak, prezes zarządu Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka

    Linia kolejowa powstaje nie tylko z myślą o podróżnych, ale także osobach pracujących w strefie ekonomicznej. Dlatego na trasie powstanie dodatkowy przystanek Park Technologiczny. W ramach zadania wybudowane będą także 4 przejazdy kolejowo-drogowe, wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia. Powstaną także inne elementy kolejowej infrastruktury na różnych trasach PKA. Wszystko po to, aby maksymalnie uatrakcyjnić podróżowanie koleją aglomeracyjną. I tak na trasie z Rzeszowa do Strzyżowa podróżni zyskają nowe przystanki: w mieście będzie to: Rzeszów Galeria i Rzeszów Os. Dąbrowskiego, a dalej na trasie jeszcze cztery dodatkowe: Boguchwała, Lutoryż, Żarnowa i Glinik Charzewski.

    Również na trasie z Rzeszowa do Dębicy i Przeworskalepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki: Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Wschodni. W Sędziszowie Małopolskim zaplanowany jest dodatkowy przystanek Sędziszów Małopolski Wschodni.

    W ramach projektu przewidziano również budowę 4 mijanek, które zwiększą możliwości podróży na dwóch trasach z Rzeszowa do Kolbuszowej i do Strzyżowa. Nowe odcinki torów umożliwią krzyżowanie się pociągów na jednotorowych liniach, co zapewni lepszą przepustowość i sprawniejszy ruch. Efektem będzie rozkład jazdy pociągów lepiej dostosowany do potrzeb pasażerów.

    Perony będą dostępne dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się oraz wyposażone w tablice informacyjne i system oznakowania dotykowego. Zainstalowane zostaną stojaki rowerowe. Planowana jest także przebudowa przejazdów kolejowo – drogowych.

    Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej realizowana jest w ramach projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej” za 368 mln złotych. Projekt współfinansowany jest ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie unijne wynosi 209,6 mln zł. Czas realizacji 32 miesiące od podpisania umowy. Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie.

    Dzięki inwestycji, zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów ze stolicy województwa do Dębicy, Przeworska; Kolbuszowej, Strzyżowa oraz do Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka.

    Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to potężny projekt infrastrukturalny, którego wartość wynosi około 660 mln złotych. Realizowany jest w ramach dwóch projektów:

    1.     Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej: Zakup taboru wraz budową zaplecza technicznego” o wartości ponad 298 mln złotych.

    2.     Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” – jej wartość to 368 mln złotych.

    W ramach pierwszego projektu kupionych zostało 10 nowych pociągów. W planach jest też hala technologiczna do przeglądów i napraw z myjnią – na budowę której trwa procedura przetargowa – wraz z układem torów technologicznych i postojowych. W tym celu przebudowany zostanie układ torowy na stacji PKP Rzeszów – Staroniwa, a także powstaną nowe lub zostaną zmodernizowane stare urządzenia sterowania ruchem.

    Na drugi projekt została 7 grudnia podpisana umowa.

    Dzisiejszy dzień to kolejny ważny krok w realizacji tego wielkiego projektu. Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to zupełnie nowa forma podróżowania, jakiej w naszym województwie jeszcze nie było. Nasze wspólne przedsięwzięcie zupełnie zmieni sposób myślenia o przemieszczaniu się, podróżowaniu do pracy i nie tylko. Dla wielu mieszkańców, Rzeszów będzie jeszcze bliższy, a droga do stolicy województwa szybsza i bardziej komfortowa

    – podsumowuje marszałek Władysław Ortyl.

    PKA będzie uruchamiana etapami. Najpierw, 1 stycznia 2021 r., ruszą połączenia kolejowe z trzema miastami:

    • Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91)
    • Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91)
    • Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106) (Na razie w ograniczonym zakresie z powodu braku tzw. mijanek, które zostaną wybudowane)
    • Przed końcem 2021 roku, po zakończeniu praz związanych z elektryfikacją linii 71, zostaną uruchomione połączenia w relacji:
    • Rzeszów – Kolbuszowa – Rzeszów (linia 71)

    Ostatnim etapem, który ruszy po wybudowaniu nowej linii kolejowej do lotniska w Jasionce, będzie połączenie w relacji: Rzeszów – Jasionka – Rzeszów.

    - REKLAMA -
    - Reklama -

    Więcej artykułów

    - REKLAMA -

    Najnowsze artykuły

    - REKLAMA -
    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com