Umowa warta ponad 368 mln złotych została podpisana podczas wideokonferencji. Obejmuje ona zaprojektowanie i budowę linii kolejowej do Jasionki oraz budowę dodatkowej infrastruktury kolejowej w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Prace mają być ukończone do września 2023 roku, a pierwsze kursy PKA rozpoczną się – w ograniczonym zakresie – już 1 stycznia 2021 roku.
W wideokonferencji uczestniczyli między innymi: wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel, samorząd województwa podkarpackiego reprezentował wicemarszałek Piotr Pilch, obecna była także Ewa Leniart – wojewoda podkarpacki. A umowę podpisali: ze strony wykonawcy – Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie – Zbigniew Marzec a ze strony Centrum Realizacji Inwestycji Region Południowy – Mateusz Wanat.
– mówił podczas spotkania wiceminister Andrzej Bittel.
– powiedział Piotr Pilch.
– podkreślała wojewoda Ewa Leniart.
– mówił Ireneusz Merchel, który przedstawił prezentację dotyczącą umowy.
Zgodnie z podpisaną umową ma powstać przede wszystkim 5 km linia od LK7 do nowej stacji Port Lotniczy w Jasionce. Nowe połączenie umożliwi szybkie, bo zaledwie w 14 minut, dotarcie do lotniska z centrum Rzeszowa, czyli o połowę krócej niż półgodzinna podróż samochodem lub autobusem.
– powiedział Adam Hamryszczak, prezes zarządu Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka
Linia kolejowa powstaje nie tylko z myślą o podróżnych, ale także osobach pracujących w strefie ekonomicznej. Dlatego na trasie powstanie dodatkowy przystanek Park Technologiczny. W ramach zadania wybudowane będą także 4 przejazdy kolejowo-drogowe, wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia. Powstaną także inne elementy kolejowej infrastruktury na różnych trasach PKA. Wszystko po to, aby maksymalnie uatrakcyjnić podróżowanie koleją aglomeracyjną. I tak na trasie z Rzeszowa do Strzyżowa podróżni zyskają nowe przystanki: w mieście będzie to: Rzeszów Galeria i Rzeszów Os. Dąbrowskiego, a dalej na trasie jeszcze cztery dodatkowe: Boguchwała, Lutoryż, Żarnowa i Glinik Charzewski.
Również na trasie z Rzeszowa do Dębicy i Przeworskalepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki: Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Wschodni. W Sędziszowie Małopolskim zaplanowany jest dodatkowy przystanek Sędziszów Małopolski Wschodni.
W ramach projektu przewidziano również budowę 4 mijanek, które zwiększą możliwości podróży na dwóch trasach z Rzeszowa do Kolbuszowej i do Strzyżowa. Nowe odcinki torów umożliwią krzyżowanie się pociągów na jednotorowych liniach, co zapewni lepszą przepustowość i sprawniejszy ruch. Efektem będzie rozkład jazdy pociągów lepiej dostosowany do potrzeb pasażerów.
Perony będą dostępne dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się oraz wyposażone w tablice informacyjne i system oznakowania dotykowego. Zainstalowane zostaną stojaki rowerowe. Planowana jest także przebudowa przejazdów kolejowo – drogowych.
Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej realizowana jest w ramach projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej” za 368 mln złotych. Projekt współfinansowany jest ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie unijne wynosi 209,6 mln zł. Czas realizacji 32 miesiące od podpisania umowy. Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie.
Dzięki inwestycji, zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów ze stolicy województwa do Dębicy, Przeworska; Kolbuszowej, Strzyżowa oraz do Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka.
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to potężny projekt infrastrukturalny, którego wartość wynosi około 660 mln złotych. Realizowany jest w ramach dwóch projektów:
1. Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej: Zakup taboru wraz budową zaplecza technicznego” o wartości ponad 298 mln złotych.
2. Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” – jej wartość to 368 mln złotych.
W ramach pierwszego projektu kupionych zostało 10 nowych pociągów. W planach jest też hala technologiczna do przeglądów i napraw z myjnią – na budowę której trwa procedura przetargowa – wraz z układem torów technologicznych i postojowych. W tym celu przebudowany zostanie układ torowy na stacji PKP Rzeszów – Staroniwa, a także powstaną nowe lub zostaną zmodernizowane stare urządzenia sterowania ruchem.
Na drugi projekt została 7 grudnia podpisana umowa.
– podsumowuje marszałek Władysław Ortyl.
PKA będzie uruchamiana etapami. Najpierw, 1 stycznia 2021 r., ruszą połączenia kolejowe z trzema miastami:
- Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91)
- Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91)
- Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106) (Na razie w ograniczonym zakresie z powodu braku tzw. mijanek, które zostaną wybudowane)
- Przed końcem 2021 roku, po zakończeniu praz związanych z elektryfikacją linii 71, zostaną uruchomione połączenia w relacji:
- Rzeszów – Kolbuszowa – Rzeszów (linia 71)
Ostatnim etapem, który ruszy po wybudowaniu nowej linii kolejowej do lotniska w Jasionce, będzie połączenie w relacji: Rzeszów – Jasionka – Rzeszów.